زیبایی دیگر مفهومی مطلق نیست. نسل Z (متولدین ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲) ، با رویکردی متفاوت و تحولآفرین، در حال بازتعریف استانداردهای قدیمی زیبایی هستند. این نسل که با اینترنت و شبکههای اجتماعی بزرگ شده، زیبایی را نه یک قالب از پیش تعیینشده، بلکه یک سفر فردی و فرصتی برای ابراز هویت و دیدگاههایش میداند. این تغییر دیدگاه در مورد پیروی از الگوهای زیبایی، تأثیر عمیقی بر صنعت زیبایی گذاشته است. در این مقاله بررسی میکنیم که نسل Z چگونه زیبایی را بازتعریف کرده است؟
زیبایی در نگاه نسل Z: اصالت، تنوع و قدرت انتخاب
سه اصل مهم در مورد نگرش نسل Z به زیبایی:
- نسل Z به شدت به اصالت، فردیت و پذیرش ویژگیهای منحصربهفردش اهمیت میدهد.
- همچنین تنوع یکی از کلیدیترین ارزشهای این نسل است. آنها خواهان دیدن و پذیرش زیبایی در تمامی اشکال آن هستند. شبکههای اجتماعی با برقراری ارتباط بین افراد در سراسر جهان مفهوم گستردهتر و جهانیتری از زیبایی خلق کرده است.
- اما قدرت انتخاب مهمترین شاخصه در تعریف زیبایی برای این نسل از جوانان و نوجوانان است. آنها خودشان تصمیم میگیرند که چگونه به نظر برسند. نسل زد، «نه» و «نمیشود» را قبول نمیکند و سراغ تغییرات ظاهریای میرود که شاید تا پیش از این، نسلهای دیگر به سادگی غیرقابل تغییر بودنشان را پذیرفته بودند. مثلاً رنگ چشم.
به نظر شما رنگ چشم به طور دائمی قابل تغییر هست؟ شاید اگر شما سنتان بیشتر باشد بگویید فقط از طریق لنز موقت ممکن است. اما نسل Z میگوید نه و میرود به دنبال روشهایی که هر طور شده از طریق آن خواستهاش را محقق کند.در این میان،تغییر رنگ چشم دائمی به عنوان روشی که هم طبیعی به نظر میرسد و هم فردیت افراد را برجسته میکند، مورد استقبال این نسل قرار میگیرد.
ارتباط تکنولوژی و برداشت نسل Z از زیبایی: از فیلترهای دیجیتال تا تکنیکهای نوین
برای نسل Z، مرز میان زیبایی دیجیتال (فیلترهای اینستاگرام، فوتوشاپ و…) و زیبایی حقیقی بسیار باریک است. در حالی که فیلترها میتوانند برای سرگرمی و تغییر موقت ظاهر استفاده شوند، این نسل به شدت از زیباییهای غیرواقعی و بیش از حد ویرایششده انتقاد میکند. آنها خواهان تغییراتی طبیعی و حقیقی هستند.
برای نسل زد، مرز رویا و واقعیت باریک شده یا شاید هم از بین رفته. آنها به دنبال آن اند تا رویاهایشان را به جهان واقع بیاورند و لمس کنند. شاید برای نسل پدران و مادرانشان همین که بتوانند با یک دکمه عکسی از خودشان درست کنند که مثلاً چشمهای رنگی دارد به اندازه کافی هیجانانگیز بود اما این نسل با یک عکس مجازی قانع نمیشوند. آنها میخواهند نه فقط در یک عکس بلکه در جهان واقعی در چند دقیقه رنگ چشمشان را تغییر دهند. آنها به این نتیجه رسیدهاند که چرا وقتی میتوانند به نسخه دلخواه و زیباتر خود در دنیای واقعی دست پیدا کنند، به فیلترها بسنده کنند؟
تکنیکهای نوین زیبایی: وقتی تکنولوژی به کمک نسل زد میآید
چیزی که بیش از هر چیز با نام نسل زد گره خورده است، تکنولوژی و تغییرات سریع فناوری است. با نگاه به این ارتباط دو طرفه اینگونه به نظر میرسد که نسل زد با حمایت خود باعث تسریع و قدرت گرفتن انقلاب تکنولوژیک میشود و در مقابل تکنولوژی هم با تحقق بخشیدن به رویاهای نسل Z حمایتهای آنها را جبران میکند.
بیایید به همان نمونهی رنگ چشمها برگردیم. نوجوانان و جوانان نسل زد با حمایت از تکنولوژیهای نوین پزشکی و زیبایی در زمینه تغییر رنگ چشم دائمی یک بازار بزرگ و پرتقاضا برای این تکنیکها میسازند و در عوض تکنولوژی هم با سرمایهگذاری روی خواستهها و رویاهای این نسل، تمام تلاششان را جهت راضی کردن آنها میکند. برای مثال تکنیکی مثل تغییر رنگ چشم با لیزر چیزی ست که اگر تقاضاهای نسل زد و اعتمادش نبود هرگز گسترده نمیشد.
همین اعتماد و پیشگامی و اعتماد به نفسِ نسل Z باعث شده است تا اکنون روشهای مختلف تغییر رنگ چشم دائمی از جمله لیزر و حتی روشهای جدیدتری مثل کراتوپیگمنتیشن بسیار پیشرفت کنند و رایج شوند، زیرا آنها چیزهای جدید و بیسابقه را طلب کرده و بر آن پافشاری میکند.
نسل زد در ایران: نسل Z یک انقلاب جهانی ست
اکنون که در مورد نسل زد به طور کلی حرف زدیم بیایید یک نگاه بومیتر هم به این موضوع داشته باشیم و کمی در مورد دیدگاه جوانان ایرانی که از نسل زد هستند در مورد زیبایی بگوییم.
همانطور که پیشتر گفتیم نسل زد با محوریت بخشیدن به تکنولوژی، فضای مجازی و جریان آزاد اطلاعات، مرزهای جهانی و فرهنگی را کمرنگ کرده است. این جوانان علی رغم تأکیدشان به هویتهای فرهنگی متنوعی که دارند، یک جامعهی جهانی را تشکیل میدهند که در بسیاری از قواعد و اصولش هماهنگ و همسو عمل میکند. دیدگاه به زیبایی و انتخابهای فردی در تعیین ظاهر یکی از همین اصول است.
اعضای نسل Z در ایران نیز در بسیاری از اصول و دیدگاهها از جمله تعریف و معیارهای زیبایی هماهنگی بالایی با سایر جهان نشان میدهند. رواج ترندهای جهانی زیبایی و گسترش عملهای زیبایی نوین و پیشرفته در ایران نیز همین موضوع را تأیید میکند. برای مثال کلینیکها و مراکز بسیاری در ایران رشد کرده و حتی بعضاً در سطح جهانی مطرح شده اند که عملهای جدید زیبایی را در ایران با بهترین کیفیت و بالاترین تکنولوژی انجام میدهند برای مثال مرکز تغییر رنگ چشم رویال یا مرکز سریتامد و …
جمعبندی
نسل Z با نگاه انقلابی خود با قدرت به سمت بیان فردیت خود پیش میرود. نه تنها آینده بلکه حال نیز از آن آنهاست و تقریبا قطعی به نظر میرسد که نه تنها ظاهر جهان بلکه ظاهر انسانها در آیندهای نزدیک متناسب با دیدگاههای نسل Z تغییر خواهد کرد.